Brusselse Mobiliteit Morgen

4 Topsprekers op 1 oktober 2020

ELKE VAN DEN BRANDT

Elke Van den Brandt is Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid voor Groen in de regering Vervoort III. Als voorzitster van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is ze ook bevoegd voor Begroting, Financiën, Welzijn, Kinderopvang en Stedenbeleid.

Van 2014 tot 2019 was ze Vlaams parlementslid. Ze volgde de commissie Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en de commissie Brussel op. Van die laatste was ze ook ondervoorzitter. Van 2009 tot 2014 zetelde ze in het Brussels parlement. Als nationaal ondervoorzitter stond Elke tot 2014 aan de zijde van partijvoorzitter Wouter Van Besien.

 
Elke Van den Brandt studeerde communicatiewetenschappen aan de VUB. Elke begon haar loopbaan bij UCOS (Universitair centrum voor Ontwikkelingssamenwerking) en werkte als onderzoeker rond de obstakels in de academische loopbanen van vrouwen. Elke is mama van twee en woont in Ganshoren.

 

De Brusselse regering heeft zich sinds haar aantreden in juli 2019 fors gemanifesteerd op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en openbare ruimte. Zo werden 35 kilometer extra fietspad aangelegd tijdens de coronacrisis, wordt het hele gewest zone 30 vanaf 1 januari 2021, en zullen in de komende tien jaar 50 wijken autoluw worden gemaakt. Doelstelling van minister Van den Brandt is om de autobestuurder voldoende alternatieven te bieden, in de vorm van openbaar vervoer, fietsen en deelmobiliteit en op die manier tegen 2030 het autoverkeer met een kwart te doen verminderen.

 

JOERI VAN MIERLO

Prof. dr. Ir. Joeri Van Mierlo is een hoofdrolspeler op het gebied van elektromobiliteit. Hij is professor aan de Vrije Universiteit Brussel - één van de topuniversiteiten op dit gebied - waar hij het onderzoekscentrum MOBI (Mobiliteit, Logistiek en autotechnologie) leidt.

 

Hij is expert op het gebied van elektrische en hybride voertuigen (accu's, stroomomvormers, simulaties van energiebeheer) en op het gebied van milieu- en economische vergelijking van voertuigen met verschillende aandrijvingen en brandstoffen (LCA, TCO).

 

Prof. Van Mierlo was vicevoorzitter van AVERE (2013-2019), de European Electric Vehicle Association en vicevoorzitter (2015-2019) van de Belgische sectie AVERE-Belgium. Hij is voorzitter van het EPE-hoofdstuk "Hybride en elektrische voertuigen". Hij is een actief lid van EARPA (European Automotive Research Partner Association) en lid van EGVIA (European Green Vehicle Initiative Association). Hij is actief in Flanders Make.

Hij is IEEE Senior Member en lid van IEEE Power Electronics Society (PELS), IEEE Vehicular Technology Society (VTS) en IEEE Transportation Electrification Community.

Hij is hoofdredacteur van het World Electric Vehicle Journal en auteur van meer dan 500 wetenschappelijke publicaties.

 

Geraldine simoens

Geraldine Simoens is gepassioneerd door fiscaliteit. Haar passie stuurde haar keuze om, na haar opleiding handelswetenschappen aan de Katholieke universiteit Leuven, zich te verdiepen in fiscaliteit aan de fiscale hogeschool.

 

Na haar studies ging zij de uitdaging aan bij een van de gerenommeerde big4 bedrijven vooraleer zij de overstap maakte naar Bofidi, dé referentie op vlak van accountancy en advies voor ondernemers in Vlaanderen en Brussel. Zij is daar binnen het taks & legal team de fiscaal experte. Haar focus ligt voornamelijk op personenbelasting en vennootschapsbelasting. Zij was ook al vaker te gast als fiscaal experte bij Voka.

 

HAJO BEECKMAN

Het verkeer in België zit in de knoop. Al heeft corona daar (tijdelijk?) verandering in gebracht. Hoe zien onze mobiliteitskeuzes van morgen er uit? Jouw dagelijkse gids door de files op de Vlaamse wegen is VRT-verkeersanker Hajo Beeckman. Vanuit een bevoorrechte positie volgt hij bij VRT NWS ook de laatste trends in mobiliteit.


Hajo kijkt in zijn lezingen met een kritische blik naar de dagelijkse stroom van voorstellen en analyses waarmee beleidsmakers en analisten onze verkeersknoop willen ontwarren. Wat werkt er? En wie verkoopt er onzin? In een vaak emotioneel en gepolariseerd debat zoekt hij naar rationele oplossingen.

 

Hajo studeerde politieke wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Gent en volgde nadien nog een opleiding stedenbouw. Hij werkte mee aan de uitbouw van het Vlaams Verkeerscentrum en werd er de woordvoerder van. In 2018 werd hij voor zijn uitstekend taalgebruik bekroond met de Grote Prijs Jan Wauters.

Met dank aan de partners van JCI Brussel

EN onze eventsponsor